DSM 5 , DSM V הגדרות חדשות ?

ב DSM-5  למעשה כן חלו שינויים בהגדרה, אלו העיקריים שבהם:

בתכלס זה עדכון של המדריך כך שיתייחס בצורה מדויקת יותר לקשיים של אנשים עם הפרעת קשב.
…"כחלק  מכך חלק מהקריטריונים למבוגרים שונים כמותית ( למשל, לשם אבחון נדרשים 5 במקום 6 מהקריטריונים. הקריטריונים הנדרשים לאבחון ההפרעה לא שונו אבל הוספו דוגמאות המתארות את ההתנהגויות.

 כל סילבוס בקורס מסוג סמינר או סילבוס ומסמך דרישות של עבודות גמר , למשל עבודות גמר בחינוך , הסילבוס יכיל הפנייה למאמרים חשובים לכתיבת העבודה האקדמית שלך.
חלק מהסימפטומים עד כה נדרשו להופיע  עד גיל 7, במדריך החדש נדרשים להופיע עד גיל 12. בוטל כלל ההדרה לגבי ילדים עם הפרעה מהספקטרום האוטיסטי, משום שנמצא כי תתכן קו -מורבידיות בין ההפרעות. שאר האבחנות המבדלות  סכיזופרניה, חרדה  וכו' נותרו ללא שינוי.יש לציין כי ב- DSM5, גם האבחנה של PTSD  הורחבה, נוספו לה שלושה סימפטומים נוספים, ונכללו בה גם מקרים בהם החשיפה לאירוע דחק היתה עקיפה.

נוצרה בגרסה זו של המדריך הדיאגנוסטי אבחנה רחבה, הכוללת 20 סימפטומים שונים, שיכולים ליצור יותר מ- 10,000 צירופים אפשריים של תסמינים.

הגדרה של DSM-5  ,(American Psychiatric 2013, Association)  המחליפה את ההגדרה של  DSM-IV, מניחה כי לקויות למידה הן הפרעות נוירו-התפתחותיות שיש להן בסיס ביולוגי עם השלכות קוגניטיביות. יחסי הגומלין בין גורמים גנטיים וסביבתיים משתקפים ביכולת המוח לתפקד ביעילות ובדייקנות בתפקידי תפיסה, עיבוד מידע (מילולי ולא מילולי) ולמידה. התוצאות של לקויות הלמידה הן הפרעות מתמשכות, המשפיעות על תפקידים, כגון : קריאה, הבנת הנקרא, הבעה בכתב, כתיב, חישובים מתמטיים והיגיון מתמטי.

 

הצעת מחיר

DSM 5

נשמח לסייע באיתור חומרים למחקר שלך! מאמרים עדכניים הכוללים את ההגדרות החדשות וההבדלים בין הקריטריונים של DSM

אנו נבחן לעומק את מטרות המחקר, שאלת המחקר ונציע לך סיוע בכתיבת עבודות אקדמיות – המתאים למסלול ולמוסד בו הנך לומד.

הנך מוזמן לשיחת ייעוץ ראשונית ללא תשלום

הצעת מחיר

הגדרה של DSM-5  ,(American Psychiatric 2013, Association)  המחליפה את ההגדרה של  DSM-IV, מניחה כי לקויות למידה הן הפרעות נוירו-התפתחותיות שיש להן בסיס ביולוגי עם השלכות קוגניטיביות. יחסי הגומלין בין גורמים גנטיים וסביבתיים משתקפים ביכולת המוח לתפקד ביעילות ובדייקנות בתפקידי תפיסה, עיבוד מידע (מילולי ולא מילולי) ולמידה. התוצאות של לקויות הלמידה הן הפרעות מתמשכות, המשפיעות על תפקידים, כגון : קריאה, הבנת הנקרא, הבעה בכתב, כתיב, חישובים מתמטיים והיגיון מתמטי.

לקות הלמידה היא הפרעה שפוגעת בכושרם של אנשים לפרש את אשר הם ראו או שמעו או ליצור קשר בין מידע שמגיע מחלקים שונים של המוח. מגבלות  אלה יכולות להתבטא  בדרכים  רבות  כגון  קשיים מיוחדים בשפה דבורה וכתובה, בתיאום, בשליטה עצמית ובקשב. קשיים אלה פוגעים בלמידה ויכולים לשבש את רכישת הקריאה, הכתיבה והחשבון.

ליקויי למידה יכולים ללוות את  האדם לאורך כל חייו ולפלוש לתחומי חיים כמו לימודים ועבודה, שגרת יום-יום, חיי משפחה ולפעמים אף לחברות ולמשחק. אנשים מסוימים עלולים לסבול מליקויי למידה רבים ואילו לאחרים יהיה רק ביטוי בודד בעל השפעה מועטה מאוד על שאר תחומי חייהם. (אפטר, א. 1999).

על פי המדריך האבחוני DSM-IV, ההגדרה המקובלת לצורך קביעת אבחנה של לקות למידה היא שמדובר במצב שבו הישגי היחיד במבחנים סטנדרטיים בקריאהחשבון או בהבעה בכתב, המועברים באופן אישי, נמוכים במידה משמעותית מהמצופה על פי גילו, רמת השכלתו ורמת המשכל שלו. בעיות הלמידה האלו מפריעות לאדם במידה מובהקת להישגים האקדמיים או לפעולות החיים היומיומיות, המחייבות כישורי קריאה, חשבון או כתיבה. בהגדרה זו של המדריך האבחוני, מופנה הדגש ל"מודל הליקוי", וההתייחסות היא לפער בין הישגים מצופים לבין רמת הביצוע במבחני הישגים.

בהקשר של הפרעה פוסט טראומטית
בעבר , עלו ביקורות רבות כלפי הקריטריונים האלו של הפרעה פוסט טראומטית, בטענה שהאבחנה רחבה מדי מחד, ולא מובחנת מספיק מהפרעות אחרות מאידך. תוצאה של בעיות אלו באבחנה היא שהיא עלולה לגרום לאבחון יתר של PTSD, מה שמקשה על עבודה קלינית מותאמת להפרעה ולפיתוח מחקרי בתחום
(Maercker et al., 2013a).

למשל בגרסאות II , המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM – II),   הומוסקסואליות נמנתה כהפרעת נפש, בקטגוריית 'סטיות מיניות'. אך לא רק הממסד הפגין הומופוביה, ישנם גם אינדיבידואלים שמבצעים פעולות הומופוביות הכוללות הדרה ואפליה.

DSM בהקשר של אוטיזם

אוטיזם מוגדר ברפואה כתופעה נוירולוגית התפתחותית  רחבה שמתבטאת בחסרים מתמשכים בתחומי תפקוד שונים.

* ה DSM התייחס לתת קטגוריות בתוך המונח השלם שכלל: "אוטיזם קלאסי", "תסמונת אספרגר  PDD “;ועוד

*כיום נוהגים לקרוא לתופעה "הרצף האוטיסטי או הספקטרום האוטיסטי"…

הוא הדירוג ממוצע 4.9 / 5. סה"כ הצבעות 57