מאת קורש אבינדב כ"ץ

השאלה האם קניית עבודות אקדמיות היא חוקית היא שאלה שמעסיקה סטודנטים רבים כיום. כבר בשלב זה יש להבהיר ולומר – סטודנט שמגיש עבודה אקדמית כלשהי אך הוא לא כתב אותה והיא מועתקת ממקור אחר – עובר על כללי האתיקה בכל מוסד אקדמי.

זוהי עבירה מנהלתית שכנראה תוביל לפסילה בקורס ולעיתים גם לשלילת הזכות לתואר אפילו לעוד מספר שנים. עם זאת, יש הבדל מהותי בין סטודנט שבוחר להגיש עבודה שלא הוא כתב לבין קנייה של עבודה אקדמית לשימושו האישי בלבד.

"שם לב, כל אתרי הרשת המציעים עבודות ומאמרים מצבעים פעולה זהה:journals.sagepub  , tandfonline : מאמרים מכתבי עת , עבודות בספרייה , עבודות שהשגת מחבר , ספר , והזמנה של סיכום, הזמנה של עבודה לדוגמא – כולם יכולים לסייע בכתיבה!"

עד כמה שינסו לשכנע, קנייה של עבודה לשימוש אישי היא חוקית לחלוטין. זהו מצב פשוט שבו לקוח, הסטודנט, מזמין תוכן מקצועי מחברה ייעודית ומקבל בדיוק מה שהוסכם מראש.

החוק הפלילי אוסר על מרמה וזיוף ואוסר גם על שימוש במסמך מזויף, שהוא בהגדרתו תעודה רשמית כגון צ'ק, שטר, תעודת זהות, רישיון נהיגה וכדומה. גם דוחות של האוניברסיטה הם מסמך רשמי, ולדוגמה, זיוף של גיליון ציונים רשמי כדי להתקבל לעבודה הוא פלילי ועבירה על החוק.

מנגד, קניה של עבודה אקדמית אינו זיוף מסמך ואינו עבירה, מפני שהחברה שמספקת את התוכן לא מזייפת כל מסמך על פי החוק – החברה מספקת תוכן ברמה אקדמית בהתאם לדרישות הלקוח תוך הקפדה על הליך שקוף וחוקי. החברה לא מציגה מצג שווא ומתארת זאת כתוכן אחר, היא לא מתיימרת לומר שזהו מסמך רשמי של מוסד או חברה, אלא החברה ברורה שזהו טקסט ברמה אקדמית לשימושו של הסטודנט – שאינו מסמך מזויף על פי חוק.

קניית עבודה אקדמית היא חוקית כמו רכישה של ספר או חומר מספרייה – והאחריות על מה נעשה עם העבודה שנקנתה היא של הסטודנט בלבד

קניית עבודה אקדמית היא חוקית – והאחריות על מה נעשה עם העבודה שנקנתה היא של הסטודנט בלבד. המוסדות האקדמיים ברורים מאד בדרישה שלהם לתוכן מקורי שנכתב על ידי הסטודנט ואוסרים על הגשת תוכן שהועתק ממקורות אחרים. סטודנטים, ככל האנשים הבגירים, מבינים בהחלט את המשמעות של הגשת תוכן שאינו מקורי למוסד האקדמי ואת ההשלכות של פעולה זו על המשך הלימודים שלהם. כל סטודנט מבין מה דינו אם יעתיק במבחן או בהגשה של כל עבודה אקדמית אחרת, או אם יעתיק תוכן שמישהו אחר כתב ויציג אותו כשלו.

למען האמת, אם סטודנט רוצה להעתיק תוכן שלא הוא כתב ולהגיש אותו כעבודה מקורית שלו – אין לו כל צורך להשקיע אלפי שקלים בקניית עבודה מחברה מקצועית. כל מה שנדרש ממנו זה להשקיע חצי שעה של חיפוש בגוגל והוא יכול למצוא בקלות עשרות עבודות לתואר ראשון שאפשר להעתיק מהם. עבודות בכל תחום ונושא ובכל רמה נמצאות להורדה חופשית במרחב הווירטואלי, כל סטודנט יכול למצוא עבודה, לשנות מעט את המילים, את השמות, את הפרקים – או אפילו לא לשנות דבר – ולהגיש אותה כעבודה מקורית שלו.

לקניית עבודה אקדמית אין דבר עם בחירתו של הסטודנט להעתיק או להגיש עבודה שאינה מקורית שלו. בניגוד למה שניתן לחשוב, עבודה אקדמית קנויה אינה נועדה להיות תחליף לעבודה עצמאית של הסטודנט, אלא היא משמשת ככלי עזר, כמודל למה שהסטודנט צריך לעשות. סטודנטים רבים מתקשים להבין כיצד לכתוב עבודה אקדמית, איך היא אמורה להיראות, מה זה אומר בכלל לבצע מחקר ולהגדיר משתנים. מכללות רבות בישראל לא משקיעות יתר על המידה בהכנה של הסטודנטים לשלב זה בתואר ומרצים רבים "זורקים" את הסטודנטים אל המים העמוקים ודורשים מהם להתמודד בעצמם עם הנושא המורכב – כתיבת חיבור מחקרי שעומד בסטנדרטים גבוהים.

כמו במקרים רבים במערכת החינוך, גם כאן יש רבים שלא מצליחים לעמוד בדרישות המערכת וצריכים סיוע פרטי. יש לא מעט סטודנטים שלא מצליחים להגיע להישגים הרצויים להם, נוצר פער בין הדרישות של המכללה לבין היכולות שלהם, פער בינם לבין סטודנטים אחרים, פער שיכול לפגוע בציון שלהם ובסיכוי שלהם להשתלב בשוק העבודה בעתיד במקום המתאים להם.

הם פונים אל השוק הפרטי לסיוע וצמצום הפערים, בדומה לשיעורים פרטיים, כדי שיוכלו להגיע לרמה הנדרשת להם מפני שהם צריכים לראות ולהבין מהי הדרך הראויה לכתוב ולהגיש עבודה סמינריונית. לעיתים יש צורך בסיוע לסטודנטים רק בשלב הצעת המחקר או בשלבים ראשוניים, ובניגוד למה שנוטים לחשוב, הרבה מאד סטודנטים לא רוצים לבחור "בדרך הקלה", לקנות עבודה ולהגיש בשמם, אלא הם רוצים מאד לעשות מחקר על נושא שמעניין אותם ולא יודעים כיצד לגשת לכך.

קניית עבודה אקדמית היא דרך מעולה לקבל שלד אקדמי, מבנה, להשיג חומר ומקורות, רעיונות, לבנות מערך מחקר, להשיג מאמרים אקדמאים, להבין מהי שאלת מחקר ראויה, ועוד. היא מראה לסטודנט כיצד התוצר הסופי שלו אמור להיראות, מה סטנדרט הכתיבה, היקף העמודים, וכיצד להתמודד עם פרטים טכניים כמו הערות שוליים. דוגמה טובה היא כיצד לבצע רישום ביבליוגרפי תקין – במקום לחפש את הכללים הראויים בקובץ ארוך ומורכב באנגלית שהמרצה שולח לסטודנטים ושיסתדרו לבד, ניתן להסתייע בעבודה קנויה בה כותבים מקצועיים מפרשים את ההנחיות המורכבות והופכים אותם לפשוטות יותר ונגישות לסטודנט. כך גם בתחומים אחרים כמו הגדרת משתנים למחקר, נושא אותו לא מבינים סטודנטים רבים, שמנסים להסתמך על מידע ממצגות ישנות שמרצה שולח בתפוצה כללית שהסטודנטים יבנו לבד. עבודה אקדמית קנויה חוקית מציגה דוגמה חיה ופשוטה לתיאור משתנים ושימושם במחקר באופן ברור, והטקסט שהסטודנט מקבל מראה בדיוק כיצד זה צריך להיעשות.

לסיכומו של דבר אפשר לחזור ולומר שסטודנטים קונים מסמך לא מזויף וחוקי לחלוטין ואין הם עוברים על החוק בקניית העבודה – אך עליהם מוטלת החובה להחליט כיצד להשתמש בו לטובת העבודה הסמינריונית שלהם. הבחירה של סטודנט להגיש תוכן שלא הוא כתב, בין אם הוא העתיק מהאינטרנט או קנה אותו מחברה מקצועית, היא עבירה על כללי האתיקה עם פוטנציאל לפגוע בסיכוייו להשלים את הלימודים האקדמיים שלו. יש יתרונות רבים בקניית עבודה, למי שמתקשה בהבנה ובכתיבה של עבודה עצמאית, אך היא לא תחליף לעבודה עצמאית. אלו שרוכשים את העבודות האקדמיות באופן חוקי הם חלק מתהליך והם האחראים הבלעדיים לשימוש בתוכן מול האקדמיה, ואין לכך קשר לתהליך החוקי של קניית עבודה לשימוש אישי בלבד.

 

אקדליסט מצהירה בזאת כי אין לראות בכל סוג של תוצר ו/או מסמך הנשלח אליך משום עבודה ו/או תחליף לעבודה עצמאית של הלקוח. אין לבצע כל שימוש בתוצרים הנשלחים אליך לרבות מסמכים באופן שעשוי להוות עבירה ו/או פגיעה בכללי האתיקה.

 

הוא הדירוג ממוצע 4.2 / 5. סה"כ הצבעות 5